De opkomst en ondergang van de Wereldeuro.
Door Arnout Bruins

Fantasie-ontwerp Wereldeuro.
In de dagen voor en na kerstmis 2004 is er heel wat te doen geweest over de Wereldeuro.
In dit artikel de van dag tot dag beschrijving van de gebeurtenissen.
Vrijdag, 24 december 2004, advertentie in De Volkskrant
In de Volkskrant van 24 december staat een pagina grote advertentie met een verwijzing
naar de website www.wereldeuro.nl. Hier staat te lezen dat de EU de Wereldeuro
introduceert. Vanaf vandaag is er een nieuwe munt: de Wereldeuro. Een euro -
uitgegeven door de Europese Unie - waarmee je gewoon kunt betalen en waarmee je iets goeds
doet voor de wereld. Tegen betaling van tien euro, ontvangt u een setje van vijf
Wereldeuros. Die vijf Wereldeuros kunt u gewoon in uw portemonnee steken, de
overige vijf gaan naar goede doelen over de hele wereld. De opbrengst aan
Wereldeuros komt terecht in een goede doelen fonds: het Wereldeurofonds. Dit wordt
beheerd door leden van de Europese Commissie. Zij zullen zorgvuldig afwegen aan welke
doelen uw Wereldeuros worden besteed. De Wereldeuro komt uit in alle landen van de
Europese Unie. Zo ontstaat een hulpfonds dat kan uitgroeien tot het grootste fonds aller
tijden. Zeker als je bedenkt dat elk jaar een nieuwe Wereldeuro wordt geslagen. En het
aardige is: het wordt ook zichtbaar. De Wereldeuros komen gewoon in omloop, dus
overal waar geld rolt, ga je ze tegenkomen. Het enige dat daarvoor nodig is, is dat zo
veel mogelijk mensen de Wereldeuro bestellen. Op Internet is verder geen informatie
te vinden. Ook wordt nergens duidelijk wie de initiatiefnemers zijn.
Zaterdag en zondag, 25 en 26 december 2004, discussie
Er barst een discussie op een aantal Internet fora los. Wie geeft deze munt
uit? In de advertentie wordt gezegd dat de EU dat doet, maar het uitgeven van munten is
een zaak van de afzonderlijke lidstaten. Er bestaat een EU aanbeveling om alleen de twee
euromunt als herdenkingsmunt te gebruiken. In de advertentie wordt gesproken van een één
euromunt, de EU gaat dan tegen hun eigen richtlijn in? In de advertentie wordt gesproken
over de Europese Commissie die het Wereldeurofonds gaat beheren. Dat zou een heel nieuwe
taak van de Europese Commissie zijn. Is de Wereldeuro wel een echte munt? Of is het een
penning uitgegeven door grappenmakers die snel rijk willen worden? Een penning is geen
wettelijk betaalmiddel, maar dat wordt wel gesuggereerd in de advertentie. Aan het
getoonde ontwerp van de bimetalen Wereldeuro kleeft een groot nadeel: de hand loopt door
tot in de buitenste ring. De productie hiervan is technisch moeilijk en dus kostbaar.
Kortom men gelooft het niet. De scepsis overheerst, velen hebben het gevoel dat het doel
is geld uit de zak te kloppen van goedwillende mensen. Aan de andere kant een paginagrote
advertentie in een landelijk dagblad kost zeker enkele tienduizenden euro's. Wat er ook
achter zit, het is in elk geval geen studentengrap. Toch even met een e-mail navragen bij
De Nederlandse bank hoe het zit. Dit soort gelegendheidseuro's kunnen het betaalverkeer en
het vertrouwen van de consument in de euro verstoren en dit is het gebied van DNB.
Maandag, 27 december 2004, Financiën, DNB en KNM waarschuwen voor 'Wereldeuro'
De Nederlandse bank reageert adequaat met een e-mail "Als antwoord op uw vraag
kunnen wij u informeren dat wij, maar ook de Europese Centrale Bank, de Koninklijke Munt
en het Ministerie van Financiën, niet bekend zijn met dit product." Ook de
Nederlandse munt reageert: Zowel de Koninklijke Nederlandse Munt als het Ministerie
van Financiën is niet op de hoogte van deze 'wereldeuro'. Het betreft in elk geval geen
wettig betaalmiddel, zoals vermeld op de website. Blijkbaar komen er meer vragen
binnen. Het Ministerie van Financiën, De Nederlandsche Bank en de Koninklijke Nederlandse
Munt stellen daarom een gezamenlijk persbericht op waarin het publiek wordt gewaarschuwd
voor de Wereldeuro. In Nederlandse media is een advertentie verschenen over een
nieuwe munt: de Wereldeuro. In de advertentie wordt gesteld dat de munt wordt uitgegeven
door de Europese Unie, dat men met de munt kan betalen en dat de opbrengst ervan voor een
deel ten goede komt aan goede doelen over de hele wereld. Het Ministerie van Financiën,
De Nederlandsche Bank en de Koninklijke Nederlandse Munt zijn niet van het bestaan en/of
de uitgifte van deze munt op de hoogte en zijn evenmin bekend met de initiatiefnemer.
Verder is het deze instanties niet duidelijk wat precies met de opbrengst van verkochte
munten gebeurt. Om deze redenen wordt het publiek geadviseerd om niet op het initiatief in
te gaan." Het ministerie overweegt een aanklacht opdat dit neigt naar valsemunterij.
Vooral het officiële uiterlijk en het gebruik van namen van bekende instellingen zit de
autoriteiten dwars. Een aanklacht door het Ministerie van Financiën, het officiële
persbericht en het NOS journaal van 18.00 dat voor de Wereldeuro waarschuwt. De
initiatiefnemers kiezen eieren voor hun geld en nemen contact op. Het NOS journaal kan om
20.00 vertellen: De Wereldeuro is niet officieel uitgegeven en is niets waard. Het
gaat om een prijsvraag die is uitgeschreven door de Volkskrant en Art Directors Club
Nederland (ADCN). Op de site, die aan de advertentie is gekoppeld, zullen de
initiatiefnemers zo snel mogelijk uitleggen dat de Wereldeuro geen bestaande munt
is". De Volkskrant is deelsponsor van het ADCN. De advertentieruimte is gratis aan de
reclamemakers beschikbaar gesteld. Dit roept om een reactie van De Volkskrant en die komt
de volgende dag.
Dinsdag, 28 december 2004, bericht in De Volkskrant en aangepaste website
De Volkskrant reageert met het bericht Advertentie Wereldeuro blijkt geintje
creatieven In het artikel komt Annelouk Kriele aan het woord van N=5, het
reclamebureau dat de Wereldeuro bedacht. Ze is zeer tevreden over de ophef. Geestig
hoor. Het is helemaal geen oplichterij maar een concept dat wij hebben ontwikkeld. Ons
doel is om actuele kwesties op de Europese agenda te krijgen. Het reclamebureau was van
plan om over twee weken in een tweede advertentie de reacties samen te vatten.
Gezien de huidige reacties moesten we eerder naar buiten treden. Het
ministerie van Financiën vindt het geen geslaagde grap Wij neigen nog steeds naar
het doen van aangifte. De website van Wereldeuro is ondertussen aangepast. Nu staat
er te lezen: De Wereldeuro bestaat niet. Er is nogal wat commotie ontstaan rondom de
Wereldeuro. Bestaat ie nou wel of niet? Om iedereen uit de droom te helpen (niet in de
laatste plaats onszelf): de Wereldeuro bestaat niet. En de Europese Unie heeft hiertoe ook
geen initiatief ontwikkeld. De betrokkenen betreuren het dat het ideële plan op een wat
negatieve manier in het nieuws is gekomen. Zij bieden excuses aan, aan een ieder voor wie
het enthousiasme over de Wereldeuro wat te ver is gegaan. Daarnaast willen zij duidelijk
stellen dat de bedoelingen integer zijn; er is niemand gevraagd geld te doneren. En het
ideaal is nog altijd het ideaal: een Wereldeuro waarmee inwoners van de Europese Unie iets
goeds doen voor de wereld. En als u het wilt, kan ie er misschien echt komen. Wat
was er precies aan de hand? De Volkskrant en de ADCN (Art Directors Club Nederland) hebben
een aantal reclamemakers gevraagd om een advertentie te maken. Opdracht was:
"Nederland is voorzitter van de Europese Unie; maak een advertentie voor een
onderwerp dat op de Europese agenda moet komen". Het resultaat is de Wereldeuro
geworden.
Maandag 3 januari 2005, De Koninklijke Nederlandse Munt
Een laatste reactie komt van De Koninklijke Nederlandse munt. Zij zijn niet blij met de
commotie: Wereldeuro bestaat niet en blijkt reclamestunt, Met deze actiecampagne
wilde het betreffende reclamebureau bewijzen dat je best iets op de Europese agenda kan
zetten, als je maar veel lawaai maakt. In die zin is de actie geslaagd: zelfs tijdens het
kerstreces werd hierop door het Ministerie van Financiën gereageerd. Naar mening van het
Ministerie van Financiën en de Koninklijke Nederlandse Munt betreft het een misplaatste
actie die de uitgifte van bijzondere euromunten in diskrediet heeft gebracht. Bij
reclamebureau n+5 zijn ze het hier absoluut niet mee eens: Je moet de dingen niet
moeilijker maken dan ze zijn. Onze opvatting is: communicatie moet direct werken. Of
het maken van een hoop herrie echt communicatie is
ik betwijfel het. |